maandag 10 september 2012

Verkiezingen (1)

Verkiezingen (1)

Nee, dit gaat niet over de presidentsverkiezingen die hier in November plaats gaan vinden, maar over onze eigen 2e Kamerverkiezingen. Toen Wilders het minderheidskabinet liet vallen, wist ik dat ik de verkiezingen helaas niet zelf kon meemaken. Ik zou natuurlijk per volmacht kunnen laten stemmen, maar ik begreep dat je ook vanuit het buitenland mocht stemmen. Via Internet kon ik een formulier printen, waarin ik de burgemeester van mijn woonplaats beleefd kon vragen of ik vanuit het buitenland mocht stemmen, omdat ik langdurig afwezig zou zijn. Als voorbeeld stond de burgemeester van Den Haag vermeld, maar ik richtte mijn verzoek natuurlijk tot mijn eigen burgemeester, Amstel 1, Alhier (dat komt altijd aan). Tot mijn verbazing kreeg ik geen stembiljet uit Amsterdam, maar uit Den Haag, waar ik geacht werd in kieskring 12 (’s-Gravenhage) mijn stem uit te brengen. Dat wil ik helemaal niet, maar als ik in beroep zou gaan, tot de Hoge Raad toe, zou ik drie verkiezingen verder zijn.

Het stembiljet ging vergezeld van een Briefstembewijs Model M 6-2 met het uniek nummer 275135, waarin de Haagse burgemeester verklaarde mij toe te staan per brief te stemmen. Bovendien moest ik onderaan die brief, waar mijn naam & adres op stond, met mijn handtekening verklaren, dat ik het stembiljet persoonlijk had ingevuld. Het stembiljet moest ik samen met die brief opsturen naar een adres in Washington. Nu weet ik toevallig dat op 4200 Linnean Avenue NW niet het stembureau van kieskring 12 zit, maar de Nederlandse ambassade, loyaal bondgenoot van de VS in the War on Terror. Wie geeft mij de verzekering dat mijn stemgegevens geheim blijven en dat ze niet aan de CIA of de FBI worden doorgegeven? Per slot van rekening is de afgelopen vier jaar elke keer door de bevoegde Amerikaanse autoriteiten op verschillende vliegvelden in mijn afgesloten koffer gesnuffeld (ze laten wel een keurig briefje met War on Terror-uitleg achter in je koffer).

Volgende keer laat ik weer bij volmacht stemmen; dat is in elk geval anoniem en zo hoort het ook.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten